PAMU Savonlinna hanke on jo hyvää vauhtia loppusuoralla ja hankkeen aikana on toteutettu monia koulutustuotteiden kehittämiseen ja pk-yritysten asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämiseen liittyviä toimenpiteitä. Kaiken tekemisen keskiöissä on koko ajan ollut asiakas; on kyse ollut sitten valmennuskokonaisuudesta, verkkosivuston kehittämisestä tai opiskelijoita osallistavasta innovointityöpajasta. Näkyvimpiä hankkeen aikaansaannoksia ovat nämä Palvelumuotoilun Living LAB -verkkosivut, joilta niin yrittäjä, työntekijä kuin opiskelijakin voi ladata työkaluja käyttöönsä. Palvelumuotoilu on ennen kaikkea ihmisläheistä tekemistä.
Mikä PAMU -sivusto?
Olet varmasti törmännyt erilaisiin väyliin tutustua palvelumuotoilun saloihin. Palvelumuotoilun verkkosivumme on kehitetty ensisijaisesti paikallisten pk-yritysten käyttöön, helpoksi alustaksi tutustua palvelumuotoilun teoriaan, työkaluihin ja koulutuksiin. Tarkoitus ei ole sekoittaa lukijan ajatuksia lukuisilla erilaisilla termeillä, vaan asiakaslähtöisesti selittää palvelumuotoilun hyötyjä ja prosessia sekä tarjota helppoja työkaluja ensiaskeliin palvelumuotoilun polulla. Sivustolla on myös asiantuntijoidemme yhteystiedot, joiden puoleen voi kääntyä, jos itsenäinen perehtyminen ja työkalujen käyttöönotto tuntuu liian haastavalta. Palvelumuotoilun työkaluja voi hyödyntää jokainen omassa työssään.
Palveluvaaka yrityksille
Haluatko saada nopean arvioinnin siitä, millä tasolla yrityksesi palveluliiketoiminnan osa-alueet tällä hetkellä ovat? Sivustolla on näppärä Palveluvaaka, jonka kysymyksiin vastattuasi saat vastauksen ja kehittämissuositukset heti. Sinun tarvitsee vain lähettää lomakkeen kautta sähköpostiosoitteesi, jonka jälkeen saat linkin rekisteröitymiseen. Vastaa kysymyksiin ja selvitä, millä tasolla palveluliiketoiminnassa nyt ollaan ja mitkä ovat tärkeimmät kehittämiskohteet. Palveluliiketoiminnan osaamista arvioidaan kuudella eri tasolla: strategia, kulttuuri, asiakasymmärrystä edistävät mittarit, asiakasymmärrystä edistävä toiminta, prosessit ja työkalut.
Ensiaskeleet kohti parempaa asiakaskokemusta
Jos aikaa ei tunnu löytyvän pitkäjänteisen prosessin aloittamiseen, voit poimia sivustolta kevyemmät ensiaskeleet kohti parempaa asiakaskokemusta ja jatkaa myöhemmin intensiivisemmin aiheeseen perehtyen. Palvelumuotoilun ei tarvitse olla vaikeaa vaan sen voi aloittaa helposti esimerkiksi henkilökunnan yhteisellä työpajalla, jossa pohditaan asiakkaiden profiileja. Oleellista on jakaa sisäisesti tietoa eri asiakkaiden erityispiirteistä, jotta koko organisaation työntekijät tietävät, kuinka heidän työnsä linkittyy eri asiakkaisiin. Tärkeää on myös havainnoida asiakkaan palvelupolku ja pohtia siihen tarvittaessa parannuksia. Sisäisen pohdinnan tueksi dataa kannattaa kerätä asiakkailta itseltään, jos vain mahdollista.
Palvelumuotoilun työkalut ja tuplatimantti
Olennaisinta on ymmärtää, että palvelumuotoilussa erotetaan ongelman käsittely ratkaisun hakemisesta. Meillä ihmisillä on luontaisena tapana jo ongelmasta keskustellessa ratkaista asia. Valitettavasti aivomme eivät kykene tähän samanaikaisuuteen, vaan puurot ja vellit menevät sekaisin. Tuplatimantti ohjaa ensin keskittymään ongelman laajaan kartoittamiseen (timantti laajenee), ja vasta erillisessä tilaisuudessa keskittyä hakemaan ratkaisua ongelmaan tai vain tunnistamaan, mikä on keskeisin ongelma (timantti supistuu). Sivuston työkalupakista voit ladata ilmaiseksi kokonaisen palvelumuotoilun pulmakirjan tai vain muutamia pulmakirjan työkaluja käyttöösi.
Oletko kiinnostunut kuulemaan lisää palvelumuotoilusta valmennuksen tai koulutuksen avulla? Seuraa koulutuskalenteria sivuiltamme tai ota meihin yhteyttä. Voit myös ladata ilmaisia työkaluja käyttöösi tältä sivustolta.
Keväisin terveisin,
Sini Laukkanen
Projektipäällikkö
Ammattiopisto Samiedu
PAMU Savonlinna -hanke