Työkaluja eri vaiheisiin
Nappaa tästä parhaat työkalut palvelumuotoilun eri vaiheisiin. Palvelumuotoilu ei ole suoraviivainen vaan itseään toistava ja ajan myötä syvenevä menetelmä. Jos haluat lisätietoa tai apua missä tahansa vaiheessa, olethan meihin yhteydessä!
Palvelumuotoilun pulmakirja
Olemme kehittäneet aiheesta kiinnostuneille yrityksille sekä opiskelijoille Palvelumuotoilun pulmakirjan. Pulmakirja on näppärä PDF- työkirja, joka auttaa pureutumaan kokonaisvaltaisesti palvelumuotoilun eri vaiheisiin. Lataa pulmakirja tästä.
Tutustu myös muihin työkaluihin tai valitse valitse pulmakirjan osia käyttöösi alempaa eri vaiheista.
Asiakaslähtöinen liiketoiminnan mallintaminen
Asiakkaiden tarpeet ovat hyvä lähtökohta kehittää liiketoimintaa. Business Model Canvas on yksinkertainen, selkeä ja visuaalinen tapa hahmottaa ja mallintaa tärkeimpiä kysymyksiä, jotka liittyvät asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämiseen. Se huomioi esimerkiksi arvolupaukset ja jakelutiet erilaisille asiakkaille. Katso selkokielinen videoesittely aiheesta ja lataa mallipohja.
Business Model Canvas suomeksi.
Business Model Canvas englanniksi.
Lataa Business Model Canvas.
Kerää asiakasdataa – teetä Persoonat
Tunnista markkina, segmentti ja asiakas.
Persoonat ovat fiktiivisiä profiileja, jotka kuvaavat tiettyä asiakasryhmää heidän intressiensä, tarpeidensa, haasteiden, toiveiden ja osaamisen samankaltaisuuden perusteella. Persoonalla kuvataan relevantteja asiakaskäyttäytymisen attribuutteja (noviisi, utelias, johtaja, jne). Se myös kuvastaa tapaa toimia, mikä motivoi ja mitä arvostaa (esim. tuloshakuinen järkeistäjä tai ekologinen vaatija). Persoona pysyy samana, vaikka henkilö vaihtuu. Huomioi, että persoonia (asiakashahmoja) on eri rooleissa, esim. käyttäjä, ostaja tai vaikuttaja. Vpit hahmottaa asiakasdataa myös asiakaskorttien avulla.
Lataa tästä Persoona -työkalu.
Lataa tästä Asiakaskortit- työkalu.
Muita keinoja kerätä dataa
Dataa voi kerätä monin tavoin niin organisaation sisältä kuin ulkopuolelta. Tässä muutamia vinkkejä dataan keruuseen.
- Verkkoanalytiikka tai statistiikka
- Asiakasviestintä (palvelupyynnöt, reklamaatiot jne.)
- Haastattelut, kyselyt, havainnointi
- Teemahaastattelut
- Fokusryhmähaastattelut
- Mystery shopping
Analysoi, ideoi ja testaa
Tunnista trendit ja toistot keräämästäsi datasta. Voit hyödyntää alla olevia palvelumuotoilun työkaluja dataa analysoidessasi. Niiden avulla voit samalla syventää aiemmin kerättyä informaatiota. Ideointia voit ideoida enemmänkin! Perinteisten brainstormauksen ja post-it-lappuäänestysten lisäksi on muitakin vaihtoehtoja. Kysy meiltä lisää!
Tuote tai palvelu harvemmin menee maaliin heti ensi yrittämällä. Siksi palvelun tai osan siitä testaaminen on äärimmäisen tärkeää. Lue tästä lisää.
Työkaluja datan analysointiin
Palvelupolun visualisoiminen auttaa käymään läpi kaikki vaiheet eli kosketuspisteet, joita asiakas palvelun
aikana kohtaa. Kosketuspisteille tulee helposti itse sokeaksi. Service blueprint on yksi palvelumuotoilun tunnetuimmista menetelmistä. Sen tarkoituksena on hahmotella paitsi näkyvä palveluprosessi, niin myös tausta- ja tukiprosessit.
- Asiakaspolku (pdf)
- Service blueprint (pdf)
Ota yhteyttä. Autamme sinua työkalujen käytössä!
Toteuta ja toimita
Toteuttaminen on helpompaa, kun ihminen kokee tekevänsä miellyttäviä asioita. Kulje mukana koko matka motivoiden ja ohjaten toimintaa sekä rikastaen yhteistyötä.
Kukaan ei tule korjaamaan kenkiä eteisessä, jos huudat pyynnön jo heti etuovella. Sen sijaan, jos teet kenkien korjaamisesta leikin tai kilpailun, et huomaakaan kuinka nopeasti kengät ovat siististi paikoillaan.
Kaipaatko apua alkuun pääsemiseksi?
PAMU Savonlinna hankkeen asiantuntijat auttavat yritystäsi mielellään palvelumuotoilun käyttöönotossa.